Doe jij mee met de hype?

Black Friday, sinds enkele jaren is deze hype uit Amerika ook bij ons hot & happening. Wil je dit jaar ook mee op de Black Friday kar springen? Maar voel je toch een beetje paniek opkomen als je denkt aan hoe je dat moet gaan uitvoeren? Deze tips zetten je alvast op weg.

Het belang van een goede planning.

Net zoals bij een gewone lancering is het belangrijk dat je alles op voorhand uitwerkt. Zo geraak je niet overweldigd als je Black Friday sale live gaat.

Black Friday zelf is dit jaar op 24 november 2023, Cyber Monday valt op 27 november 2023. 27 november is dan idealiter jouw laatste dag van de sale. Nu je dat weet kan je gaan terug tellen en je belangrijkste data bepalen. Dat kan gaan over je sale zelf, wat ga je wanneer in de kijker zetten? Maar denk ook zeker aan deadlines voor zaken die af moeten zijn voor je sale. Bijvoorbeeld producten in je webshop, salespagina’s, e-mails, check-outs, … Hoe beter voorbereid je bent, hoe gemakkelijker je sale zelf zal verlopen.

Bepaal wat je gaat aanbieden

Maak voor jezelf uit welke producten je aan welke korting je wil aanbieden. Ga je nog iets extra aanbieden, zoals een bonus? Of doe je toch liever elke dag een andere deal?

Het moeten niet altijd kortingen zijn.

Wil je niet in je prijzen hakken? Dat hoeft niet! Er zijn ook andere zaken die je kan doen op Black Friday.

  • Maak een bundel van bepaalde producten aan een interessante prijs. 
  • Leg de nadruk op een ‘extra’. Bijvoorbeeld een cadeau, een extra 1-op-1 sessie, een template, een audit, een mini-cursus, …

Zorg ervoor dat alles klaar staat én werkt

Als het goed is heb je in jouw planning al deadlines opgenomen voor alle assets die klaar moeten zijn. Ga je uitbesteden? Zorg er dan voor dat er een duidelijke briefing is met deadlines. Ga je zelf aan de slag? Verzeker je er dan van dat je planning realistisch is. 

Pro tips

Zorg ervoor dat alle technische zaken ook getest worden voor ze online gaan. Denk maar aan:

  • producten die correct geüpload zijn in je webshop.
  • productafbeeldingen die correct geüpload zijn in je webshop.
  • Werkt je checkout correct?
  • Zijn alle mails correct ingesteld?
  • Heb je jouw website gecheckt? 
    • mobile responsive
    • laattijden
    • plugins up to date
    • FAQ
  • Vergeet je klantenservice niet! Het is belangrijk dat je snel kan reageren op vragen. Neem zoveel mogelijk vragen op in de FAQ. Maar een goede klantenservice is ook tijdens Black Friday heel belangrijk.
  • Zorg ervoor dat je team een uitgebreide briefing krijgt.
    Heb je tijdelijke extra hulp ingeschakeld? Zorg er dan voor dat ze alle nodige informatie krijgen en je hen ook een overzicht geeft van veelgestelde vragen, mogelijke oplossingen bij eventuele problemen, …
  • Vergeet na Black Friday je nieuwe klanten niet! Zorg ervoor dat je e-mailmarketing op punt staat, zodat nieuwe klanten ook na je sale omgetoverd worden in terugkerende klanten.

Ik wens je een super sale! Plan op voorhand, hou het overzicht en zorg ervoor dat alles klaar staat en getest is.

Kan je toch wat extra hulp gebruiken? Laat het me weten en ik bekijk graag met jou hoe ik je kan helpen.