klantenservice als sleutel van een succesvolle lancering

Klantenservice tijdens jouw lancering: de sleutel tot succes.

Een succesvolle lancering is afhankelijk van een heel aantal factoren. Maar wist je dat klantenservice een belangrijke sleutel tot succes is? In deze blog deel ik met jou waarom klantenservice belangrijk is én waarom het niet te onderschatten valt.

Ook klantenservice neem je mee op in de voorbereiding van je lancering.

Een lancering valt of staat met een goed uitgewerkte planning. Maar ook de klantenservice moet je ruim op voorhand plannen. Bepaal wie deze taak op zich neemt en vanaf wanneer. Anticipeer ook op mogelijk vragen en problemen die je klanten kunnen hebben. Als je dit al uitgeschreven hebt kan het je heel wat tijd besparen tijdens je lancering.

Pro tip: voorzie zeker ruimte voor een FAQ-sectie op de landingspagina van je nieuwe product/dienst. En vul deze regelmatig aan als er vragen zijn die steeds terugkomen.

De eerste indruk.

De eerste interactie met je potentiële klant is heel belangrijk. Het zet namelijk de toon voor de rest van je relatie met deze klant. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat je een goede indruk nalaat.
Pro tip: heb je geen ondersteuning voorzien? Zorg er dan voor dat je een automatische boodschap instelt.

De kracht van mond-aan-mondreclame.

Mensen delen hun ervaring. Als ze goed zijn, maar zeker ook als ze slecht zijn.
Moeten klanten lang op hun antwoord wachten? Of krijgen ze niet het antwoord waar ze naar op zoek zijn? Dan kan dit een aanleiding zijn voor negatieve commentaar en / of negatieve recensies.

Pro tip: zorg ervoor dat jij (én je team) goed op de hoogte zijn van alle details van de lancering. En dat alle informatie snel en gemakkelijk terug te vinden is. Liefst nog op 1 plaats.

Problemen zijn er om opgelost te worden.

Tijdens een lancering komen er nogal eens problemen boven. Van technische problemen tot miscommunicatie. You name it, I’ve seen it :-)
Als je problemen snel en doeltreffend kan oplossen, doet dit wonderen voor je klantenservice.
Je klanten geraken niet gefrustreerd en ze zijn blij dat ze zo snel geholpen worden.

Pro tip: zorg ervoor dat je duidelijk communiceert waar klanten terecht kunnen als ze vragen of technische problemen hebben. Meestal zal dat een mailbox zijn. Zorg er dan ook voor dat op belangrijke mijlpalen (deuren openen of sluiten) er iemand deze mailbox nauwlettend in het oog houdt en iedereen zo snel en efficiënt mogelijk verder helpt.

Empathie en vertrouwen.

Klanten willen zich gehoord, begrepen en gewaardeerd voelen. Vooral als er iets niet helemaal loopt zoals het moet. Empathie kan hier een belangrijke rol spelen in hoe de klant dit contact ervaart. Het zorgt ervoor dat je de situatie kan ombouwen naar een positieve ervaring. Wat dan weer zorgt voor meer vertrouwen in jou (en je team).

Klantenservice is tijdens je lancering niet alleen nodig. Het is een strategisch middel om jezelf en je bedrijf te onderscheiden van anderen. Het is een unieke kans om een blijvende indruk achter te laten op de mensen die jou en je bedrijf voor de eerste keer tegenkomen.

Kan je wel wat hulp gebruiken om je klantenservice optimaal te laten verlopen?